الرئيسية / المجلس المحلي / כללים בדבר נקיטת ההליכים לגבית כספים – המועצה המקומית מסעדה

כללים בדבר נקיטת ההליכים לגבית כספים – המועצה המקומית מסעדה


2022-11-28

בהתאם לחוק לתיקון פקודת העיריות (מס’ 151) התשפ”ב 2022, הקימה הרשות וועדה לענייני גבייה ולהלן הרכבה: מנהל מחלקת הגביה, גזבר המועצה ויועמ”ש המועצה.

הוועדה דנה וקבעה, באישור ראש הרשות ובהתאם לסעיף 330ב’ לחוק לתיקון,  בדבר ההליכים שתנקוט הרשות המקומית לגביית הכספים המגיעים לה , לפי כל דין, לרבות סוגי החובות שייגבו בכל אחד ממסלולי הגבייה, כללים בדבר מעבר בין מסלולי הגבייה ומדיניות הסדרת חובות באמצעות פריסתם לתשלומים.

 

הרשות תפעל במסלולי הגביה המנהלי והאזרחי לגביית חובות כהגדרתם בסעיף 330א לתיקון, המגיעים לה על פי כל דין: תשלומי חובה שלא שולמו במועד, תשלומי פיגורים, קנסות שלא שולמו במועדם ותוספות פיגורים לקנסות שלא שולמו במועדם

להלן מספר כללים שנקבעו בהתאם לתיקון:

  • כל סכום חוב המגיע לעירייה יופקד לקופת העירייה, בין אם נגבה במסלול הגביה המנהלי ובין אם במסלול הגביה האזרחי, לא יאוחר משלושה ימי עבודה לאחר גבייתו ויירשם בספרי המועצה.
  • דרישה ראשונה לתשלום חוב לחייב שלא שילם תשלום במועדו, תישלח למענו של החייב בדואר רגיל. לחייב יינתנו 25 ימים לתשלום החוב ממועד משלוח הדרישה.
  • דרישה לתשלום חוב מידי לפני נקיטת אמצעי אכיפה תישלח למענו של החייב בדואר רשום עם אישור מסירה או תימסר במסירה אישית. לחייב יינתנו 25 ימים לתשלום החוב ממועד משלוח הדרישה.

הערות ביחס למשלוח דרישות לתשלום חוב:

  • המען למשלוח:
  • לגבי יחיד: מענו הרשום במרשם האוכלוסין ורק אם איננו רשום במרשם האוכלוסין, לפי מענו הרשום בספרי העירייה.
  • לגבי תאגיד: מענו הרשום על פי דין ברשם החברות או בספרי המועצה.
  • רשות המפעילה מערך לשליחת הודעות מקוונות ובידיה מצויים פרטי החייב להתקשרות עמו באופן מקוון, תשלח את הדרישות גם באופן האמור.

ככל והרשות תשלח את ההודעה לתשלום חוב מידי באמצעות הודעה מקוונת, ההודעה תישלח גם בדואר רשום ללא חובת תוספת אישור מסירה.

הרשות תפעל להקמת מערך שיאפשר לתושבים בעלי הרשאה לאשר ולעדכן את פרטיהם להתקשרות מקוונת.

  • לאחר שנשלחה או נמסרה לחייב דרישת חוב לתשלום חוב באופן מידי והחוב לא שולם בתוך המועד שניתן לכך, הרשות תנקוט באמצעי אכיפה ועיקולים לגביית החוב בהתאם להחלטת הממונה על הגביה ברשות והכל בהתאם לנסיבות החוב ובהתאם לסמכות שניתנה לרשות על פי כל דין.

הרשות תנקוט אמצעי אכיפה לגביית החוב כגון: עיקולי חשבונות בנק, עיקולי צד ג’ נוספים, עיקולי מיטלטלין ברישום ובפועל, עיקולי רכב ברישום ובפועל ועוד בנסיבות העניין וככל והרשות תחליט כי תצמח לה תועלת כלכלית מהפעלת האמצעי תוך שמירה על מידתיות.

 

הערות ביחס למשלוח דרישות לתשלום חוב ואמצעי אכיפה:

  • לא תישלח לחייב דרישה לתשלום חוב ולא יינקטו כנגדו אמצעי אכיפה בנוגע לחוב מסוים כל עוד החוב לא חלוט ולא חלף המועד להגשת השגה, ערר או ערעור אם הוא זכאי לכך ואם הוגשה, כל עוד לא ניתנה החלטה שאיננה עוד לערר או לערעור.

בנוסף, ככל והוגשה השגה ביחס לחלק מהחוב של החייב, רשאית הרשות לשלוח לחייב הודעות דרישה לתשלום חוב ולנקיטת אמצעי אכיפה ביחס לחלק מהחוב שאיננו שנוי במחלוקת.

  • ככל ונשלחה הודעת דרישת חוב לתשלום מידי ולא הוטל עיקול בתוך שנה מיום שליחתה או מסירתה, לא יוטל עיקול לפני שתישלח הודעה נוספת למעט אם הרשות הודיעה לחייב, אחת לשנה, על קיום החוב.
  • חלפו שלוש שנים מהמועד שבו הפך החוב לסופי והעירייה טרם החלה בהפעלת אמצעי אכיפה לגבייתו, לא תנקוט עוד העירייה אמצעי אכיפה אלא בנסיבות חריגות ובאישור הוועדה לענייני גבייה ברשות.

 

כל פעולה הנוגעת לגבייה ומחייבת הפעלת שיקול דעת, החל מהפקת קובץ החייבים בעלי חוב סופי

ובהמשך, הפקת הקבצים המיועדים לכל פעולת אכיפה ואישור הנישומים לביצוע הפעולה,

תבוצע על ידי העירייה או העובד או בעל התפקיד בה.

העיקולים יחתמו ע”י מורשה בר סמכא ברשות.

 

להלן דוגמא של תרשים זרימה לסרגל אכיפה בסיסי לגביית כספים המגיעים לרשות.

סדר הפעילות המפורט בתרשים אינו מחייב באופן מלא וכל מקרה חוב ייבחן לגופו והכל בהתאם לדרישות החוק והתקנות השונות לעניין:

 

תרשים זרימה לסרגל אכיפה בסיסי לגביית כספים המגיעים לרשות.
תרשים זרימה לסרגל אכיפה בסיסי לגביית כספים המגיעים לרשות.

מדיניות הסדרת חובות:

ההחלטה האם לאפשר את הסדרת תשלום החוב למספר תשלומים ובמידה וכן, לכמה תשלומים ולאילו מועדים, תיקבע ע”י הממונה על הגביה או מי מטעמו בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולפי הפרמטרים הרלוונטיים: סכום החוב, מועד היווצרות החוב, מצבו הכלכלי של החייב, בערכת יכולת הפירעון של חוב החייב, מוסר התשלומים של החייב בעבר ועמידתו בהסדרים בעבר וכן כל פרמטר מהותי רלוונטי אחר. 

על החתום:

 

גזבר הרשות מנהל מחלקת הגביה היועץ המשפטי של הרשות

 

gviat_ksef

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *